A. Provinciale Staten / Statengriffie
Beoogd effect:
a) Optimaal gefaciliteerde Staten: kaderstellende, volksvertegenwoordigende en controlerende rol.
b) Optimaal ondersteunde besluitvorming door Provinciale Staten.
c) De Statengriffie garandeert haar going concerntaken op benodigd kwaliteitsniveau.
Optimaal gefaciliteerde Staten in haar verschillende rollen
Doel (a)
- Ondersteunen inzet van instrumenten Provinciale Staten
- Provinciale Staten faciliteren in het 'van buiten naar binnen' opereren
- Positioneren Provinciale Staten op majeure dossiers
Doelrealisatie
De ondersteuning van de diverse Staten-instrumenten (o.a. moties, amendementen en initiatiefvoorstellen) is gecontinueerd. Het “van buiten naar binnen” opereren heeft in 2018 nog beperkt invulling gekregen. Wel hebben Provinciale Staten in dit kader besloten tot invoering van het instrument “Rapporteurschap”. De agendacommissies hebben actief bijgedragen aan ruimte voor de politiek op majeure dossiers, door ruimte te zoeken voor kaderstelling bij dossiers zoals de Omgevingsvisie en de P&C-cyclus. Er is door begeleidingscommissies beoogd ruimte voor politiek te creëren ten aanzien van de volksvertegenwoordigende rol bij dossiers zoals de Oostvaardersplassen en Nieuwe Natuur.
Activiteiten 2018
- De Statengriffie heeft geadviseerd over de door Provinciale Staten in te zetten (vergader) instrumenten.
- Faciliteren van werkbezoeken, beeldvorming, statenacademie en burgerparticipatie.
- Over de resultaten van de Statenwerkgroepen, naar aanleiding van de Statenconferentie in 2017, vond in 2018 de navolgende besluitvorming plaats:
- Werkgroep “Rapporteurschap”: besloten is tot een pilot met het instrument “Rapporteurschap” bij een verbonden partij/regionaal samenwerkingsverband in de nieuwe Statenperiode;
- Werkgroep “Scenaristen”: besluitvorming over het werken met kaderstellende scenario’s in de beeldvormende fase van besluitvorming;
- Werkgroep “Startnotities”: besluitvorming over de inzet en vorm van startnotities bij majeure dossiers.
- Het positioneren van Provinciale Staten op de majeure dossiers, is door de betreffende agendacommissies actief opgepakt. Voorbeelden zijn het gericht werken met memo’s agendacommissie en ondersteuning van begeleidingscommissies (onder andere de begeleidingscommissie P&C op het gebied van indicatoren en de begeleidingscommissies Omgevingsvisie en Oostvaardersplassen).
Tevens zijn de majeure dossiers, op initiatief van de agendacommissies, periodiek in de commissies geagendeerd en vond processturing plaats.
Optimaal ondersteunde besluitvorming
Doel (b)
Stateninstrumenten digitaal ondersteund, daar waar dit meerwaarde heeft in efficiency en voor de eindgebruiker.
Doelrealisatie
Het project “digitalisering ondersteuning staten” (DOS) ligt op schema en is afgestemd met de -in 2019 te realiseren- vervanging van de audiovisuele apparatuur in de vergaderzalen. Over de voortgang is separaat aan de Staten gerapporteerd.
Activiteiten 2018
In 2018 is het deelproduct “digitaal declareren” gerealiseerd en binnen de bestaande vergaderapplicatie geïntegreerd. Tevens zijn twee deelproducten (digitaal stemmen en het digitaal indienen van Moties en Amendementen) testrijp opgeleverd. Uitgangspunt hierbij is, dat bij aanvang van de nieuwe Statenperiode (2019-2023), beide producten hun intrede doen in de Statenvergaderingen.
Kwalitatief goed functionerende Statengriffie
Doel (c)
Formatie, taakverdeling en competenties afgestemd op going concern en behoefte Provinciale Staten.
Doelrealisatie
Op initiatief van Provinciale Staten en op verzoek van de Werkgeverscommissie Griffier, is een visiedocument over de toekomst van de Statengriffie opgesteld. Dit betrof onder meer een visie op de veranderende ondersteuningsbehoefte van Provinciale Staten en de implicaties van diverse externe ontwikkelingen op de dienstverlening door de Statengriffie. Dit visiedocument heeft geresulteerd in een structurele uitbreiding van de formatie van de Statengriffie met 2 senior statenadviseurs per 1 januari 2019.
Activiteiten 2018
Het jaar 2018 stond in het teken van verder gaande professionalisering van de Statengriffie. Onder meer op het gebied van het vastleggen en borgen van werkprocessen en doorontwikkeling van eigen vakkennis op het gebied van Bestuursrecht en Planning en Control. Dit is deels met in company training ingevuld. Tevens maakt de Statengriffie op genoemde terreinen in toenemende mate gebruik van externe expertise en netwerken.
B. (Inter)nationale samenwerking en bestuurlijke positionering
De belangenbehartiging van de provincie Flevoland is versterkt
Doel (2015-2019)
De mogelijkheden om via samenwerking met andere overheden de belangenbehartiging van de provincie Flevoland te versterken zijn benut.
Doelrealisatie
Door gezamenlijke belangenbehartiging hebben we in MRA-verband, via het IPO, in Den Haag en in Europese instellingen de provincie Flevoland effectief vertegenwoordigd.
Activiteiten 2018
- Flevoland heeft voor de Randstadsamenwerking een Statenforum georganiseerd over het Europees cohesiebeleid. Verder is gezamenlijk met de vier Randstadprovincies in oktober een inhoudelijk werkbezoek voor de Statenwerkgroepen georganiseerd en een bijdrage geleverd in het IPO jaarcongres in Brussel.
- In Regio Randstad verband is de inzet voor de Europese belangenbehartiging voor regionale investeringsfondsen afgestemd met vertegenwoordigers van de Randstad-provincies en gezamenlijk en met andere provincies in IPO-verband lobby gevoerd in Den Haag en Brussel (UP 8.1.2).
- In IPO-verband is een gezamenlijk standpunt voor zowel de regionale investeringsfondsen als voor het Gemeenschappelijk landbouwbeleid vastgesteld dat bestuurlijk is ingebracht bij het Rijk en EU-instellingen. Ook is via het IPO intensief afgestemd over het Interbestuurlijk Programma, onder andere op gebieden als de energietransitie en klimaatbeleid. Het Rijk heeft daarvoor middelen beschikbaar gesteld.
- In MRA verband hebben we geparticipeerd op voor ons relevante thema's in de diverse MRA-platforms en overlegstructuren en zijn betrokken bij de ontwikkelingen in de regio Zwolle (UP 8.1.4).
- We behartigen onze belangen (aansluitend op onze prioritaire thema's duurzaamheid, energietransitie en economische ontwikkelingen in de topsectoren en het MK).
- In het afgelopen jaar hebben lobbyactiviteiten plaatsgevonden onder andere voor de ontwikkelingen rond de Oostvaardersplassen, pulsvisserij, Brexit, mogelijkheden voor energietransitie en plattelandsontwikkeling en landelijk rond onderwerpen als Luchthaven Lelystad, Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland, sluizencomplex Kornwerderzand, IJsselmeerziekenhuizen, de gevangenis in Almere, de rechtbank in Lelystad, Marker Wadden, Nationaal park Nieuw Land.
- Leden van de Tweede kamer hebben werkbezoeken in Flevoland gebracht en in Den Haag hebben we een ontmoeting georganiseerd met parlementsleden en andere contacten.
Flevoland is een actieve regionale partner in de EU
Doel (2015-2019)
Flevoland is een actieve regionale partner in de Europese Unie.
Doelrealisatie
Flevoland heeft een actieve rol gespeeld als regionale partner in de Europese Unie
Activiteiten 2018
- In 2018 is Europese regelgeving beïnvloed die ten grondslag ligt aan regionale investeringsfondsen na 2020 (UP 8.2.1).
- De structuurfondsen zijn dankzij de EU-belangenbehartiging in concept nu zo ingericht dat Flevoland er na 2020 optimaal gebruik van kan maken. Zo is er een speciale status (transitieregio) voorzien voor Flevoland, die ruimer en groter gebruik van EU-middelen mogelijk maakt (UP 8.2.3).
- Flevoland heeft actief geparticipeerd in het Comité van de Regio’s, o.a. met het rapporteurschap voor het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en het Cohesiefonds (UP 8.2.2).
- Het lidmaatschap van PURPLE is opgezegd omdat de oorspronkelijke doelen van het netwerk grotendeels zijn bereikt (Peri-urbane belangen en het overgangsgebied stad - landelijk gebied zijn op de Europese agenda gezet).
- In AER-verband (Assembly of European Regions) is het voorzitterschap van de Cohesie Taskforce succesvol benut om overal in Europa op regionaal niveau draagvlak te krijgen voor het IPO standpunt over regionale investeringsfondsen. Het lidmaatschap van de Conference of Peripheral Maritime Regions (CPMR) is benut door gastheer te zijn van een seminar over Brexit en visserij (april 2018, Almere/Urk) en actieve inzet in de Visserij- en Mariene Hulpbronnen commissie. We hebben bij Brexit-onderhandelaar EU-commissaris Michel Barnier aandacht gevraagd voor de gevolgen voor de visserij op Urk bij het uittreden van het Verenigd Koninkrijk uit de EU.
- Aan de hand van een lobbyprogramma heeft het College van Gedeputeerde Staten deelgenomen aan de Europese Week van Regio’s en Steden (8-12 oktober 2018).
- Er is een werkbezoek georganiseerd aan Straatsburg (maart) en Brussel (oktober) voor het College en gedeputeerde Rijsberman heeft de AER Cohesie taskforce voorgezeten.
- De ERAC studie naar Flevolandse benutting van EU-programma’s is opgeleverd. Uit de cijfers blijkt dat de provincie de ambitie uit de Europa strategie 2015-2019 voor het binnenhalen van EU-middelen heeft gehaald.
- We hebben in een aantal INTERREG-projecten samengewerkt met internationale partners.
Flevoland benut de mogelijkheden van Europese structuurfondsen
Doel (2015-2019)
Flevoland benut de mogelijkheden van Europese structuurfondsen.
Doelrealisatie
Flevoland heeft waar dat mogelijk was, een beroep gedaan op de Europese structuurfondsen.
Activiteiten 2018
- We hebben de thematische fondsen en structuurfondsen optimaal benut en zodanig dat met name aanvragen op het gebied van de zes topsectoren en MKB zijn ingediend (UP 8.3.1).
- We hebben EFRO/Kansen voor Flevoland-projecten gesteund, waarmee we een innovatieve en duurzame impuls aan de regionale economie geven en het MKB ondersteunen (UP 8.3.2). Acht projecten zijn beschikt, waarvan vier ook provinciale cofinanciering ontvangen.
- We hebben aan INTERREG-projecten gewerkt, waarmee we grensoverschrijdende (INTERREG A Deutschland-Nederland), transnationale (INTERREG B North Sea Region en North West Europe) en internationale samenwerking (INTERREG EUROPE) bevorderen (UP 8.3.3). Zo cofinancieren we in het kader van INTERREG A elf projecten en is de provincie Leadpartner van het project FoodChains4Europe en partner in het project EV4CityNRG in het kader van INTERREG EUROPE.
- Wij hebben het gebruik van POP3-gelden gestimuleerd en POP3-subsidies verstrekt, waarmee we de agrarische sector stimuleren, de waterkwaliteit verbeteren en lokale en sociale netwerken op het Flevolandse platteland versterken (UP 8.3.4). Er zijn zeven POP3-maatregelen opengesteld en 249 aanvragen ontvangen.
- We hebben aangesloten bij de kaders van het Fonds Leefbaarheid Landelijk Gebied en zo veel mogelijk gestreefd naar een maximaal multipliereffect (UP 8.3.5).
- We hebben voor Flevolandse projecten een scan van Europese fondsen uitgevoerd om de kansen van een aanvraag vooraf goed te kunnen inschatten.
Provinciale Staten zijn intensiever betrokken bij onze Europese activiteiten
Doel (2015-2019)
Provinciale Staten zijn intensiever betrokken bij onze Europese activiteiten.
Doelrealisatie
Provinciale Staten zijn intensief betrokken geweest bij onze Europese activiteiten.
Activiteiten 2018
- De Statenwerkgroep Europa heeft het afgelopen jaar vier keer gesproken over de resultaten van de Europese belangenbehartiging. Er is een kwartaalrapportage voor de Commissie Bestuur geïntroduceerd (UP 8.4.2).
- De Europastrategie Regio Randstad is uitgewerkt in een jaarlijkse ‘Strategische Terug en Vooruitblik’.
- De Statenwerkgroep Europa heeft in oktober een verdiepend werkbezoek aan Brussel gebracht (zie ook Randstadwerkbezoek).
- Op de provinciale website is informatie over de EU lobby opgenomen.
- Een aantal statenleden heeft deelgenomen aan werkbezoeken aan Brussel en Straatsburg die in Randstadverband zijn georganiseerd.
Middelen
8.1 (Inter)nationale samenwerking en bestuurlijke positionering | Rekening 2017 | Begroting 2018 ontwerp | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.915 | 7.661 | 12.644 | 10.641 | 2.004 |
Baten | -989 | -1.080 | -1.033 | -1.112 | 79 |
Saldo | 3.926 | 6.581 | 11.611 | 9.528 | 2.083 |
Waardoor wijkt het af (- = nadeel) | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Afwikkelingsverschillen (fractievergoedingen Provinciale Staten) | 203 | 0 | 203 |
2. Detachering DLG N-H | 400 | 400 | 0 |
3. Top-up Waterprogramma | 393 | 393 | 0 |
4. OP West 2014-2020 | 897 | 897 | 0 |
Overige kleine verschillen | 111 | -30 | 141 |
Totaal lasten | 2.004 | 1.660 | 344 |
Baten | |||
5. Restitutie uitvoeringskosten EU | 178 | 178 | 0 |
Overige kleine verschillen | -99 | -29 | -70 |
Totaal baten | 79 | 149 | -70 |
x € 1.000 |
Toelichting
1. Afwikkelingsverschil fractiereserves 2016-2017
In 2018 heeft de afrekening 2016-2017 van de fractievergoedingen en -reserves plaatsgevonden. Conform de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2011 zijn de niet bestede fractievergoedingen teruggevorderd. Dit leidt tot een voordeel van € 0,2 mln.
2. Detachering DLG N-H
Er heeft minder inhuur plaatsgevonden vanuit de samenwerkingsovereenkomst met provincie Noord-Holland (voormalig DLG-medewerkers). Het aantal ingehuurde FTE's is met 3,3 afgenomen waardoor de lasten € 0,4 mln. lager zijn.
3. Top-up Waterprogramma
Het Top-up Waterprogramma omvat de regionale contra-financiering gerelateerd aan het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) - pijler 1. Het programma financiert projecten met het doel de waterkwaliteit en waterkwantiteit in Flevoland te verhogen. Voor de omvang en het tempo van de besteding van de middelen zijn wij afhankelijk van de voortgang van het meerjarige programma. In 2018 is ingezet op het ontwikkelen van projecten waardoor die nog niet allemaal in de uitvoeringsfase zijn gekomen. Daarnaast is een deel van de bijdragen bekostigd uit het programma Duurzaam Gebruik Ondergrond (DGO). Per saldo is in 2018 totaal € 0,157 mln. besteed. De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de reserve Strategische projecten.
4. OP West 2014-2020
In 2018 zijn er minder cofinancieringsbijdragen verstrekt dan begroot, respectievelijk € 0,714 mln. voor Kansen voor West projecten en € 0,183 mln. voor het project PowerParking. Deze verschillen worden veroorzaakt door afwijkingen in de voortgang van projecten en lager ingediende declaraties door de uitvoerende organisaties. De projecten kenmerken zich als meerjarig, waardoor een afwijking in tijd niet direct een indicatie is dat de uiteindelijke uitgaven lager zullen uitvallen. De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de reserve Cofinanciering EU 2014-2020.
5. Restitutie uitvoeringskosten EU
Twee incidentele restituties van betaalde vergoedingen voor uitvoeringskosten zorgen voor hogere baten in 2018. Het gaat om € 114.000 vanuit het inmiddels afgesloten Visserijfonds en € 64.000 voor uitvoeringskosten POP3 over 2016 die vanuit de landelijke technische bijstand vergoed konden worden. Deze baten zijn verrekend met respectievelijk de reserve Cofinanciering EU 2014-2020 en de reserve p-MJP/POP.