Portefeuillehouder
M.A. Rijsberman (Bestuurlijke zaken)
L. Verbeek (Kwaliteit openbaar bestuur - rijkstaak)
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur
Doel (2015-2019)
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur.
Doelrealisatie
De effectiviteit van het bestuur is versterkt, zodanig dat de (inter)bestuurlijke samenwerking is geïntensiveerd.
Activiteiten 2018
- Platform31 heeft op ons verzoek onderzoek gedaan naar de gezamenlijke opgaven van de provincie en gemeenten. Het onderzoek is gericht op onderlinge raakvlakken en mogelijkheden om de samenwerking van de provincie en de gemeenten op diverse bestuurlijke en beleidsinhoudelijke thema’s te versterken. De eindrapportage is in oktober 2018 opgeleverd. De uitkomsten van het onderzoek zijn meegenomen bij de uitwerking van de Omgevingsvisie en de Regiodeal Noordelijk Flevoland.
- De provincie heeft de procedure afgerond voor de grenscorrectie tussen de gemeenten Urk en Noordoostpolder.
- We hebben gezorgd voor een adequaat functionerend interbestuurlijk toezicht, waaronder een Jaaroverzicht IBT dat aan de gemeenten is gezonden.
- In de tweede helft van 2018 hebben we de basis gelegd voor een actualisatie van de Bestuursovereenkomst Interbestuurlijk Toezicht die eind januari 2019 afloopt.
- Het onderdeel ‘open data’ is opgenomen in het programma Meerjaren Aanpak Bedrijfsvoering (MAB, zie ook de paragraaf 8.5 Bedrijfsvoering) (UP 8.5.3).
- Met Provinciale Staten is gewerkt aan de inbreng van een set beleidsindicatoren (UP 8.5.2). Een begeleidingsgroep uit de Staten is daar bij betrokken geweest. Zie ook programmaonderdeel 8.5.
- Vanuit zijn rijkstaken draagt de commissaris van de Koning zorg voor de bestuurlijke verhoudingen en integriteit in de provincie. Het onderwerp integriteit heeft hij regelmatig besproken in overleggen met colleges, raden/staten en burgemeesters. Er is input geleverd aan het ministerie van BZK ten behoeve van de basisscan integriteit voor bestuurders.
- We hebben gewerkt aan een verdere professionalisering van de provinciale rol op veiligheid in brede zin. Het afgelopen jaar hebben we geconstateerd dat de maatschappelijke onrust rondom de Oostvaardersplassen een crisisachtige aanpak vereist. Steeds vaker merken we als overheid dat ons beleid binnen maar ook buiten Flevoland gevoelens losmaakt in de samenleving, die door social media een andere dynamiek kunnen krijgen. We werken aan een veiligheids-/crisisplan dat we kunnen hanteren bij diverse soorten crises.
- Een ander belangrijk aandachtspunt is een weerbare overheid en het tegengaan van ondermijning. Om (zowel ambtelijk als bestuurlijk) bewustwording te creëren hebben we het RIEC (Regionaal Informatie en Expertisecentrum) opdracht gegeven om een weerbaarheidsscan van de organisatie uit te voeren. De voorbereidingen daarvoor zijn in 2018 gestart, de uitvoering is in 2019.
- Het Rijk heeft voor twee jaar een financiële impuls beschikbaar gesteld voor de aanpak van de veiligheid en leefbaarheid op vakantieparken. Samen met Utrecht en de Flevolandse gemeenten onderzoeken we hoe we de beschikbare gelden kunnen besteden. Samen met Utrecht hebben we een workshop gehouden voor notarissen in Midden Nederland om het bewustzijn van ondermijningsrisico’s te vergroten. En met de griffie hebben we afgestemd hoe we het thema ondermijning ook bij Provinciale Staten verder onder de aandacht kunnen brengen, bijvoorbeeld in het inwerkprogramma nieuwe staten.
Middelen
8.2 Bestuurszaken | Rekening 2017 | Begroting 2018 ontwerp | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 45 | 146 | 146 | 47 | 99 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 45 | 146 | 146 | 47 | 99 |
Waardoor wijkt het af (- = nadeel) | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
Kleine verschillen | 99 | 0 | 99 |
Totaal lasten | 99 | 0 | 99 |
x € 1.000 |