Portefeuillehouder
J. de Reus
Kostenefficiënte instandhouding infrastructuur, zodat vlot en veilig verkeer op (vaar-)wegen mogelijk is
Doel (2015-2019)
De instandhouding van de bestaande provinciale infrastructuur op de afgesproken kwaliteitsniveaus, zodanig dat vlot en veilig verkeer op alle provinciale wegen en vaarwegen mogelijk is.
Doelrealisatie
De provinciale infrastructuur is in stand gehouden op de afgesproken kwaliteitsniveaus door gestructureerd en planmatig onderhoud uit te voeren. Goed onderhouden wegen en vaarwegen zorgden voor een goede doorstroming en verkeersveiligheid.
Activiteiten 2018
- We hebben reguliere onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd (o.a. jaarlijks onderhoud, gladheidbestrijding, calamiteitendienst, maaien bermen, bediening bruggen en sluizen).
- We hebben niet-jaarlijks onderhoud en vervangingsinvesteringen uitgevoerd (jaarschijf 2018 van het Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur). Projecten die zijn afgerond en weer vrijgegeven voor de (vaar)weggebruiker zijn:
- onderhoud verharding rijbaan Kraggenburgerweg;
- verbreding en onderhoud Larserpad, daarmee is de fietsroute Lelystad-Airport opgewaardeerd tot snelfietsroute;
- onderhoud aan fietspaden langs de Urkerweg, de Houtribweg en de Spiekweg;
- boomvervanging Nijkerkerweg;
- vervanging diverse trajecten oeverbeschoeiing Hoge vaart en Lage vaart.
- We hebben bijgedragen aan de verduurzaming van de provinciale infrastructuur en de vermindering van CO2 uitstoot, door bij de projectuitvoering duurzamere materialen (asfalt & beton) en brandstof (biobrandstof) toe te passen.
- We hebben de werkzaamheden van de volgende jaarschijven (2019–2022) voorbereid.
- De uitvoering van het programma groot onderhoud bruggen en sluizen hebben we in 2018 definitief gegund. Ook hebben we onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van chroom-6 bij bruggen en sluizen die onderhouden gaan worden. Er wordt een plan opgesteld voor de veilige verwijdering van het aanwezige chroom-6.
- De volgende onderhoudswerkzaamheden stonden gepland voor 2018 maar ronden we af in 2019, of zijn integraal verschoven naar 2019:
- het onderhoud aan het fietspad langs de Domineesweg, i.v.m. lopende procedures rond het onderhoud aan de beheerstroken;
- vervanging van diverse trajecten oeverbeschoeiing langs de Lage Dwarsvaart en de Oostervaart doordat een langere voorbereidingstijd nodig was vanwege een mogelijke optimalisatieslag waarbij alternatieven zoals blokkenmatten onderzocht werden;
- onderhoud Noorderringweg doordat een traditionele wegverbreding niet mogelijk was. In 2018 is met succes een proef uitgevoerd met een nieuwe funderingstechniek waardoor de wegverbreding in 2019 uitgevoerd kan worden;
- onderhoud Zuidwesterringweg doordat het standaard wegontwerp niet mogelijk was vanwege de aanwezige landschappelijke boomstructuur. Alternatieve verbredingswijzen zijn noodzakelijk maar kosten meer voorbereidingstijd;
- onderhoud Hanzeweg in verband met afstemming met de scope van het project Roggebot N307;
- onderhoud Vogelweg, omdat de voorbereiding langer heeft geduurd vanwege aanvullende wensen vanuit de gemeente Almere.
Risico
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing (begroting 2018) was aandacht voor de (financiële) risico’s die we hebben gelopen door de toename van het volume en de complexiteit van de reguliere activiteiten. Dit toegenomen volume en de toegenomen complexiteit hebben niet tot financiële knelpunten geleid, maar in een aantal gevallen wel tot een langere voorbereidings- en uitvoeringstijd.
Middelen
6.4 Bestaande infrastructuur | Rekening 2017 | Begroting 2018 ontwerp | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 20.495 | 20.088 | 20.224 | 20.533 | -310 |
Baten | -2.607 | -474 | -474 | -1.351 | 877 |
Saldo | 17.887 | 19.613 | 19.749 | 19.182 | 567 |
Waardoor wijkt het af (- = nadeel) | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Werkzaamheden jaarlijks onderhoud | -231 | 560 | -791 |
Overige kleine verschillen | -79 | -90 | -11 |
Totaal lasten | -310 | 470 | -780 |
Baten | |||
1. Werkzaamheden jaarlijks onderhoud | 736 | -55 | 791 |
Overige kleine verschillen | 141 | 141 | 0 |
Totaal baten | 877 | 86 | 791 |
x € 1.000 |
Toelichting
1. Werkzaamheden jaarlijks onderhoud
Door een ongeluk met een tankauto op de Schokkerringweg hebben herstelwerkzaamheden plaatsgevonden die € 791.000 hebben gekost. Deze kosten worden verhaald op de veroorzaker. Daarnaast is € 560.000 minder uitgegeven aan het jaarlijks onderhoud dan begroot. In het najaar was de begroting opgehoogd met € 600.000, gedekt door een extra onttrekking uit de reserve Jaarlijks onderhoud, vanwege toen voorziene extra onderhoudswerkzaamheden. Begin december bleek dat een aantal activiteiten toch niet in 2018 te realiseren waren, waardoor deze onttrekking uiteindelijk voor het grootste gedeelte niet in 2018 plaats hoefde te vinden.