Portefeuillehouder
J.A. Fackeldey
Het openbaar vervoer is goed toegankelijk en betaalbaar voor alle doelgroepen
Doel (2015-2019)
Het openbaar vervoer is goed toegankelijk en betaalbaar voor alle doelgroepen. Door bij de reële mobiliteitsvraag aan te sluiten moet 40% kostendekking gehaald worden.
Doelrealisatie
De toegankelijkheid van het openbaar vervoer (OV) is op peil gebleven. Per saldo is de betaalbaarheid van het OV gelijk gebleven. In 2018 bedroeg de kostendekkingsgraad 44%.Dit is een voorlopig cijfer, gebaseerd op een eindejaar prognose. Het definitieve cijfer is rond de zomer van 2019 bekend.
Activiteiten 2018
- We hebben gezorgd voor de instandhouding, het beheer en de ontwikkeling van het regulier OV (UP 6.1.1), waarbij we:
- Hebben toegezien op een goede uitvoering van het OV door de vervoerders.
- Op basis van de verkenning naar de toekomst van het OV in Flevoland een nota van uitgangspunten hebben opgesteld, die de basis vormt voor de aanbesteding van de concessie IJssel-Vecht in 2019.
- We hebben stappen gezet in de realisatie van de OV-visie Flevoland (UP 6.1.2):
- In dit kader is de aanbesteding van de nieuwe hoogwaardig openbaar vervoerverbinding naar Amsterdam Lelystad Airport gestart (gunning is voorzien begin 2019).
- We hebben samen met gemeenten gesproken over de wensen voor het OV.
- We hebben samen met de gemeenten gewerkt aan de aanbesteding van de Regiotaxi (UP 6.1.3).
- We hebben het contract met de mobiliteitscentrale verlengd tot 1 juli 2019. Daarna gaat de mobiliteitscentrale in aangepaste vorm verder (UP 6.1.5).
- We hebben met de NS en partijen in de regio gesproken over de implementatie van het nachtnet Amsterdam-Groningen. Zolang nog niet duidelijk is wat de vluchtschema's zijn, is het ook niet mogelijk om hierop een dienstregeling te ontwikkelen, met bijbehorende businesscase (UP 6.1.6).
- We zijn voor het programma Smart Mobility gestart met onderzoek naar nieuwe vervoersconcepten. Een belangrijk pijler vormt hierbij het MAAS-concept (Mobility-as-a-Service-concepten). Samen met partners bekijken we komende periode de mogelijkheden voor toepassingen binnen de provincie.
Bedrijventerreinen zijn ook via openbaar vervoer goed ontsloten
Doel (2015-2019)
Bedrijventerreinen zijn ook via openbaar vervoer goed ontsloten.
Doelrealisatie
De bereikbaarheid van bedrijven via het openbaar vervoer is op peil gebleven.
Activiteiten 2018
- We hebben gewerkt aan de bereikbaarheid van bedrijventerreinen. Naast het deelfietsensysteem Stichtsekant (Almere), dat sinds 2017 bestaat, zijn er in 2018 deelfietsen beschikbaar gekomen bij het bedrijventerrein Lelystad Airport Businesspark (LAB). Dit is ontwikkeld samen met het bedrijfsleven en de gemeente Lelystad, met financiële ondersteuning van het Rijk (UP 6.2.1 en 6.2.2).
- We zijn gestart met de aanbesteding van een snelle non-stop busverbinding tussen Station Lelystad Centrum en Amsterdam Lelystad Airport (UP 6.2.1 en 6.2.2).
- We hebben samen met Inditex gesprekken gevoerd over een aansluiting van bedrijventerrein LAB met het OV.
Middelen
6.1 Openbaar vervoer | Rekening 2017 | Begroting 2018 ontwerp | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 32.403 | 33.242 | 32.866 | 32.651 | 216 |
Baten | -31.850 | -7.780 | -8.642 | -8.697 | 55 |
Saldo | 553 | 25.463 | 24.225 | 23.954 | 271 |
Waardoor wijkt het af (- = nadeel) | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Beheer OV | 105 | 105 | 0 |
2. Afwikkelingsverschillen (OV-tarief) | 115 | 115 | 0 |
Overige kleine verschillen | -4 | -4 | 0 |
Totaal lasten | 216 | 216 | 0 |
Baten | |||
3. Openbaar streekvervoer | -105 | -105 | 0 |
4. Regiotaxi Flevoland | 91 | 91 | 0 |
Overige kleine verschillen | 69 | 69 | 0 |
Totaal baten | 55 | 55 | 0 |
x € 1.000 |
Toelichting
1. Lagere lasten Beheer OV
Dit budget is gebruikt voor het stimuleren van een betrouwbaar, toegankelijk en samenhangend openbaar vervoer in de provincie Flevoland, onder andere door het monitoren van de concessies, mystery guest onderzoeken en het organiseren van regionale overleggen ter behartiging van de consumentenbelangen in het openbaar vervoer. Op basis van overeenkomsten en afspraken fluctueren het budget en de realisatie daarvan jaarlijks. Er is sprake van een onderbesteding op dit thema ter grootte van € 105.000, voornamelijk als gevolg van het lager uitvallen van de kosten die samenhangen met de implementatie van de OV-visie (€ 96.000). Deze middelen blijven beschikbaar binnen de reserve Mobiliteit.
2. Afwikkelingsverschillen (OV-tarief)
Het samenwerkingsverband van de veertien decentrale OV-autoriteiten heeft in 2018 de definitieve LBI-index 2017 vastgesteld. Als gevolg hiervan is het tarief per dienstregelingsuur (DRU) gedaald ten opzichte van het beschikte tarief. Het financieel effect van deze niet begrote prijsontwikkeling is op basis van de meest recente gegevens in de jaarrekening 2018 verwerkt. Samen met enkele andere nacalculaties heeft dit geleid tot een onderschrijding van de begroting met € 115.000. Deze middelen blijven beschikbaar binnen de reserve Mobiliteit.
3. Openbaar streekvervoer
Op basis van tussentijds ontvangen informatie werden over 2018 hogere baten uit de concessie OV IJsselmond verwacht dan waarmee bij subsidieverlening (korting op de bruto exploitatiesubsidie) rekening werd gehouden. Op basis hiervan is de begroting in december 2018 naar boven bijgesteld. Deze vordering kan op dit moment echter nog niet voldoende worden onderbouwd. De hiermee samenhangende baten zijn daarom nog niet volledig gerealiseerd. Dit leidt tot een onderschrijding van de begroting 2018 van € 105.000. Dit volgtijdelijk verschil is verrekend met de reserve Mobiliteit. Financiële verwerking van de definitieve subsidievaststelling 2018 volgt naar verwachting in 2020.
4. Regiotaxi Flevoland
Het jaar 2018 kenmerkte zich door een gebruikstoename van de Regiotaxi. Deze collectieve vervoersvoorziening wordt samen met vier Flevolandse gemeenten voor gezamenlijke rekening geëxploiteerd. Het overgrote deel van de kosten die de provincie als opdrachtgever van dit project betaalt, wordt periodiek (naar rato van -het toegenomen- gebruik) doorbelast aan de in het project deelnemende gemeenten.
Daarnaast zijn in 2018 de voorbereidingen op de aanbesteding callcenter en vervoer Regiotaxi gestart, om te komen tot nieuwe contracten met ingang van 1 juli 2019. De met de Regiotaxi samenhangende (externe) projectleiding heeft als gevolg hiervan om een grotere inzet gevraagd. Ook de hiermee samenhangende additionele kosten zijn voor het overgrote deel doorbelast. Hierdoor zijn de gerealiseerde baten € 91.000 hoger dan begroot. Per saldo toont het product ten opzichte van de begroting een positief resultaat van € 39.000. Deze middelen zijn verrekend met de reserve Mobiliteit.