Portefeuillehouder
J. de Reus
De oplossing van knelpunten in de bereikbaarheid van Flevoland zijn gerealiseerd of in voorbereiding
Doel (2015-2019)
De knelpunten in de bereikbaarheid van Flevoland zijn in 2019 alle opgelost of er zijn voorbereidingen getroffen voor het oplossen ervan.
Doelrealisatie
De urgente knelpunten staan in het provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (2019-2023) en zijn of worden de komende jaren aangepakt.
Activiteiten 2018
- We hebben het Programma Mobiliteit en Ruimte (PMR) vastgesteld en we hebben in dat kader gekeken naar verwachte toekomstige knelpunten (UP 6.3.1).
- We hebben geparticipeerd in de Vervoerregio Amsterdam-Almere 'in oprichting' (UP 6.3.4). Het in 2016 verlengde convenant vormt het kader om de samenwerking vorm te geven. De uitwerking van het convenant heeft zich gericht op kennisdeling en afstemmen van elkaars investeringsprogramma's. Het doel ervan is om een gezamenlijk beeld te krijgen waarop de convenantpartners elkaar kunnen versterken in werkprocessen.
- We hebben maatregelen getroffen bij het evenemententerrein van Walibi om op piekmomenten het verkeer beter te laten doorstromen (UP 6.3.5).
- We zijn begonnen met het uitvoeren van de activiteiten behorende bij de Mobiliteitsvisie Flevoland 2016-2030 opgenomen in het PMR.
- We hebben de Visie Duurzaam Goederenvervoer in Flevoland in ontwerp vastgesteld. In de visie hebben we de belangrijkste trends in de goederensector geschetst. Hierbij wordt rekening gehouden met het nationale en Europese beleid en de gevolgen daarvan voor het provinciale vervoersnetwerk, waaronder ook de knelpunten en kansen die zich in dat netwerk voordoen voor de bereikbaarheid van Flevoland.
De bereikbaarheid van Flevokust Haven, de luchthaven, de oostrand en de maritieme servicehaven zijn verbeterd
Doel (2015-2019)
De verbeteringen in de bereikbaarheid van Flevokust Haven, de luchthaven en de maritieme servicehaven zijn gerealiseerd en/of voorbereid.
Doelrealisatie
De projecten zijn in voorbereiding c.q. uitvoering. De onderstaande activiteiten hebben bijgedragen aan de verbetering van de bereikbaarheid van Flevokust Haven, de luchthaven en de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland.
Activiteiten 2018
- We hebben het onderzoek naar de verbinding over de Baai van Van Eesteren uitgevoerd (UP 6.4.1). De uitkomsten van het onderzoek zijn eind mei 2018 gedeeld met Provinciale Staten.
- We zijn ten aanzien van een eventuele spoorontsluiting van Flevokust Haven gesprekken aan het voeren met ProRail en eventuele belanghebbenden (UP 6.4.2).
- Het convenant Bereikbaarheid Lelystad Airport is in uitvoering (UP 6.4.3, 7.5.2).
- We zijn tot een inpassingsplan gekomen voor de verbetering van de provinciale infrastructuur voor de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (UP 6.4.4).
- We hebben het werkprogramma MRA-Elektrisch (MRA-E) uitgevoerd. Met dit werkprogramma wordt het elektrisch vervoer in de provincie gestimuleerd. Ook dit jaar zijn er laadpalen geplaatst.
- We hebben uitvoering gegeven aan het Actieplan Smart Mobility 2017-2020. Zo zijn de voorbereidingen gestart om in 2019 een aantal bestaande verkeerslichten om te bouwen tot intelligente verkeerslichten.
De bediening van bruggen en sluizen veroorzaken zo min mogelijk files
Doel (2015-2019)
De bediening van bruggen en sluizen veroorzaakt zo min mogelijk files.
Doelrealisatie
De hinder voor het wegverkeer als gevolg van brugopeningen is afgenomen.
Activiteiten 2018
- We hebben met Rijkswaterstaat en de provincie Overijssel afgesproken om het aantal brugopeningen bij de Roggebotsluis in de middagspits tot een minimum te beperken.
- We hebben de bedieningstijden van de bruggen en sluizen in de weekenden van het vaarseizoen verruimd van 19:00 uur naar 22:00 uur (UP 6.5.2).
De verkeersveiligheid is verbeterd
Doel (2015-2019)
De verkeersveiligheid is verbeterd.
Doelrealisatie
De onderstaande activiteiten zijn ingezet ter verbetering van de verkeersveiligheid. Ondanks deze maatregelen zijn er meer slachtoffers in het verkeer gevallen, een beeld dat past binnen de landelijke trend. We blijven ons inzetten om van de 'nul een punt' te maken.
Activiteiten 2018
- We hebben uitvoering gegeven aan het Programma Mobiliteit en Ruimte (PMR).
- We hebben diverse gedragsbeïnvloedende campagnes uitgevoerd.
- We hebben de samenwerking met de politie Midden-Nederland over de verkeershandhaving op provinciale wegen geïntensiveerd.
- We passen zoveel mogelijk slimme innovatieve oplossingen toe om de verkeersveiligheid te verbeteren en kosten te besparen. Ook werken we aan het terugdringen van de verkeershinder en duurzaam verkeer en vervoer (UP 6.6.1).
- We hebben gecommuniceerd over de aanleg en het onderhoud van wegen en fietspaden en brengen waar nodig verkeersveilig gedrag onder de aandacht van de weggebruikers.
- We hebben het groot onderhoud aanvullende verkeersveiligheidsmaatregelen uitgevoerd. Bijvoorbeeld met de aanleg van rammelstroken.
Het provinciale fietspadennetwerk is compleet en van goede kwaliteit
Doel (2015-2019)
Het provinciale fietspadennetwerk is compleet en van goede kwaliteit.
Doelrealisatie
Er is gestart met de opwaardering van het (snel-)fietspadennetwerk op de as Amsterdam-Almere-Lelystad (Airport). De prioriteit lag daarbij bij de meest gebruikte trajectdelen.
Activiteiten 2018
- We hebben samen met de gemeenten Almere en Lelystad delen van het Spoorbaanpad in Almere en het (snel-)fietspadennetwerk op de as Amsterdam-Almere-Lelystad (Airport) opgewaardeerd. De prioriteit lag daarbij bij de meest gebruikte trajectdelen. Verdere opwaardering van de fietsroutes is afhankelijk van toekomstig beschikbare budgetten (UP 6.7.3).
- We hebben groot onderhoud aan de fietspaden gepleegd, waarbij deze op het gewenste kwaliteitsniveau zijn gebracht.
- We hebben bij verschillende weg- en natuurbeheerders een inventarisatie uitgevoerd naar knelpunten en ambities op het gebied van fietsinfrastructuur.
Middelen
6.2 Mobiliteitsbeleid | Rekening 2017 | Begroting 2018 ontwerp | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.290 | 1.656 | 1.526 | 1.312 | 214 |
Baten | -46 | 0 | -63 | -63 | 0 |
Saldo | 1.245 | 1.656 | 1.463 | 1.249 | 214 |
Waardoor wijkt het af (- = nadeel) | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Instrumentatie beleid | 83 | 83 | 0 |
Overige kleine verschillen | 131 | 131 | 0 |
Totaal lasten | 214 | 214 | 0 |
x € 1.000 |
Toelichting
1. Instrumentatie beleid
Dit budget is ingezet voor het ontwikkelen van verkeersmodellen voor strategische wegvervoer studies, projecten en vraagstukken, alsmede het houden van metingen. De onderbesteding ten opzichte van de begroting ter grootte van € 83.000 wordt voornamelijk veroorzaakt door een lagere dan geplande externe inzet voor ondersteuning bij het ontwikkelen van mobiliteitsdata en verkeersmodellen, alsmede bij de bewaking van de kwaliteit hiervan. Daarnaast is een deel van de activiteiten voor fietsmonitoring doorgeschoven naar begin 2019. Deze middelen blijven beschikbaar binnen de reserve Mobiliteit.