Portefeuillehouder
J. de Reus
De oplossingen van knelpunten in de bereikbaarheid van Flevoland zijn gerealiseerd of in voorbereiding
Doel (2015-2019)
De oplossing van de knelpunten in de bereikbaarheid van Flevoland wordt voorbereid, zodanig dat in 2019 alle knelpunten opgelost zijn of de voorbereidingen voor het oplossen ervan zijn afgerond.
Doelrealisatie
De urgente knelpunten staan in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (2019-2023) en zijn of worden de komende jaren aangepakt.
Activiteiten 2018
- We hebben investeringsprojecten uit het provinciaal Investeringsprogramma Mobiliteit, Infrastructuur, Ruimte en Transport (p-MIRT jaarschijf 2018) uitgevoerd (UP 6.3.2):
- in april is de verbrede Waterlandseweg in gebruik genomen, waardoor de bereikbaarheid van Almere is verbeterd;
- projecten om het carré rondom Amsterdam Lelystad Airport te verbeteren zijn grotendeels uitgevoerd. Voor de bereikbaarheid van de nieuwe terminal, de circuits en bedrijven is het eerste deel van de Anthony Fokkerweg gerealiseerd;
- ter bevordering van de doorstroming en veiligheid is bij de afrit A6-Bant een rotonde gerealiseerd.
- We hebben de werkzaamheden voor de volgende jaarschijven voorbereid (2019 t/m 2022), waaronder:
- we zijn bezig met het verbeteren van de bereikbaarheid van Flevokust Haven door de aanpassing van het kruispunt IJsselmeerdijk-Houtribweg (N307)
- het (Ontwerp)Plan in Hoofdlijnen N307 Roggebot-Kampen hebben we ter inzage gelegd. De huidige weg met de rotonde bij de Roggebotsluis, tussen het Vossemeer en het Drontermeer, wordt vervangen door nieuwe infrastructuur, met gescheiden oplossingen voor het langzame en snellere verkeer. Daarnaast verdwijnt de Roggebotsluis en komt er een nieuwe brug met beweegbare klep en een grotere doorvaarhoogte;
- we hebben de aanbesteding voor het tweede deel van de Anthony Fokkerweg en de aansluiting op de A6 gestart;
- we hebben het ontwerpbestemmingsplan voor de verdubbeling van de Gooiseweg fase 3 ter inzage gelegd;
- de ongelijkvloerse aansluiting Ganzenweg x Knardijk is in voorbereiding genomen als brede uitvoeringsopgave. In het project zijn naast de infrastructuur ook opgaven voor nabije natuurontwikkeling en dijkveiligheid meegenomen.
- de Hogering wordt opgewaardeerd tot een stadsautoweg van 2x3 stroken. Eind 2018 is de aanbesteding hiervan gegund;
- de uitvoering van de fietsbrug over de Waterlandseweg en de Hoge Vaart hebben we in voorbereiding genomen. De vormgeving van deze brug zal ertoe bijdragen dat deze als icoon voor de omgeving gaat functioneren.
Middelen
6.3 Nieuwe infrastructuur | Rekening 2017 | Begroting 2018 ontwerp | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 16.767 | 8.513 | 9.161 | 9.306 | -145 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 16.767 | 8.513 | 9.161 | 9.306 | -145 |
Waardoor wijkt het af (- = nadeel) | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Kapitaallasten | 101 | 101 | 0 |
2. Dekking OV-maatregelen Luchthaven | -544 | -544 | 0 |
3. Bijdragen aan gemeenten | 298 | 298 | 0 |
Totaal lasten | -145 | -145 | 0 |
x € 1.000 |
Toelichting
1. Kapitaallasten
De kapitaallasten voor de nieuwe investeringen zijn lager dan begroot doordat een aantal projecten financieel nog niet geheel waren afgerond in 2017 (afschrijvingen vangen aan in het jaar ná investering).
2.Dekking OV-maatregelen Luchthaven
In een aanvullende afspraak op de bestuursovereenkomst over de OV-maatregelen Luchthaven is afgesproken dat de gemeente Lelystad zelf de OV-maatregelen realiseert en dat de aan de kant van de door de provincie gereserveerde middelen (€ 750.000), na aftrek van de reeds door de provincie gemaakte voorbereidingskosten (€ 206.000), aan de gemeente worden overgemaakt. In de Zomernota 2018 is daarvoor € 206.000 geraamd (voorbereidingskosten), in de veronderstelling dat de bijdrage aan de gemeente in 2019 zou worden overgemaakt, omdat het convenant op dat moment nog niet was getekend. Dat heeft echter reeds in 2018 plaatsgevonden. Dekking van deze bijdrage heeft plaatsgevonden vanuit de reserve Mobiliteit.
3. Bijdragen aan gemeenten
Vanuit dit budget zijn de vaste- en niet-gelabelde bijdragen aan de Flevolandse gemeenten voor infrastructurele werken, educatie en communicatie over verkeer en vervoer, intensivering van het fietsbeleid en impuls aan het wegennet verstrekt. De som van de ten behoeve van individuele gemeenten vastgestelde subsidieplafonds 2018 is circa € 235.000 lager vastgesteld dan waarvoor budget beschikbaar was. Daarnaast zijn de beschikbaar gestelde en in het Provinciaal Blad gecommuniceerde subsidieplafonds 2018 niet allemaal volledig aangevraagd. Deze middelen blijven beschikbaar binnen de reserve Mobiliteit.