Portefeuillehouder
J. de Reus (Amsterdam Lelystad Airport, OMALA, Rijksvastgoed)
J.N.J. Appelman (Flevokust Haven, OMALA)
De luchthaven is operationeel
Doel (2015-2019)
De luchthaven Amsterdam Lelystad Airport is operationeel; de faciliteiten en de benodigde infrastructuur zijn gereed.
Doelrealisatie
Vervolgstappen zijn gezet in de ontwikkeling van Amsterdam Lelystad Airport.
Activiteiten 2018
- We hebben deelgenomen aan de Alderstafel Lelystad en het beleggen van verantwoordelijkheden na opheffing van de Alderstafel Lelystad, aan de Omgevingsraad Schiphol en de Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Lelystad.
- Via OMALA hebben we het bedrijfsleven gestimuleerd zich te vestigen op Lelystad Airport Businesspark, wat heeft geresulteerd in de vestiging van een logistiek bedrijf en een koopovereenkomst met een logistiek vastgoedbedrijf.
- We hebben ingezet op verdere verkenning en ontplooiing van economische kansen, onder meer door deelname aan bovenregionale netwerken zoals de Amsterdam Airport Area (AAA).
- We hebben het gebruik van Europese fondsen (EFRO, INTERREG) voor een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en Lelystad Airport Businesspark gestimuleerd (UP 8.3.3). We hebben verder gewerkt aan het EFRO-project PowerParking om (grootschalige) parkeerterreinen in te gaan zetten als lokale, duurzame energiecentrale.
- We hebben een goede inpassing van Amsterdam Lelystad Airport in de leefomgeving met betrekking tot gezondheid en milieu bewaakt (UP 7.5.1). Als onderdeel hiervan hebben we verdere uitvoering gegeven aan het Luchthavenfonds.
- We hebben Amsterdam Lelystad Airport gestimuleerd en ondersteund bij het bereiken van een zo hoog mogelijke ambitie op het gebied van duurzaamheid (UP 7.5.3).
- We hebben gezamenlijk met de luchthaven, OMALA en andere gebiedspartners verder gewerkt aan een programma duurzame ontwikkeling (UP 7.5.4).
- We hebben samen met de luchthaven, gebiedspartners, de rijksoverheid en kennisinstellingen gewerkt aan de planvorming om onderzoek en innovatie op het gebied van toekomstbestendige luchthavensystemen naar het gebied te halen.
- We hebben inbreng geleverd vanuit de regio bij de herziening van het Nederlandse luchtruim door het Rijk.
- We hebben General Aviation begeleid bij hun activiteiten in het gebied zoals bij de provincie belegd aan de Alderstafel.
De overslaghaven Flevokust Haven is operationeel
Doel (2015-2019)
De buitendijkse multimodale haven met containerterminal is operationeel.
Doelrealisatie
De buitendijkse multimodale haven met containerterminal is operationeel.
Activiteiten 2018
- We hebben de eerste fase van de buitendijkse overslaghaven Flevokust Haven gerealiseerd: 400 meter terminalterrein, golfbreker en toegangsvaargeul. Op 20 september 2018 is de haven officieel geopend (UP 7.6.1).
- We hebben een multimodale ontsluiting bevorderd, onder meer door aansluiting van de Hanzelijn op Flevokust Haven te onderzoeken (UP 7.6.2). Een fysieke investering in de aansluiting van de Hanzelijn op Flevokust Haven is op dit moment niet haalbaar.
- We hebben de mogelijkheden onderzocht om de weginfrastructuur rond Flevokust Haven te optimaliseren. Een vrijliggend fietspad langs de IJsselmeerdijk is aangelegd waarmee de route naar Flevokust Haven geschikt is voor speciaal transport. Tevens is de kruising met de Houtribweg voorbereid om het verkeer afkomstig van en naar Flevokust Haven efficiënter en veiliger af te kunnen handelen.
- We stimuleren de ontwikkeling van het binnendijkse bedrijventerrein door de gemeente Lelystad (UP 7.6.3). De gemeente heeft besloten om de grondexploitatie van het industrieterrein van 7,4 naar 43 ha te vergroten.
- We hebben het vervoer van ladingstromen om de benutting van Flevokust Haven te optimaliseren, onderzocht (UP 7.6.4). Flevokust Haven heeft zich aangesloten bij ‘Noord-West Connect’ met als doel om de modal shift van weg naar water te faciliteren.
- We hebben de mogelijke beheer- en organisatiemodellen voor de doorontwikkeling van Flevokust Haven onderzocht. Provinciale Staten hebben het principebesluit genomen om Flevokust Haven – samen met het binnendijkse industrieterrein – op afstand van gemeente en provincie onder te brengen in een havenbedrijf.
- Ondanks dat er interesse in de haven is, is de marktvraag nog niet dusdanig dat dit aanleiding geeft om nu al concrete stappen te zetten in de doorgroei van de overslaghaven Flevokust (UP 7.6.5).
- We hebben clustervorming, ketenverbreding en cross-overs door middel van goede samenwerking met marktpartijen en mede-overheden gefaciliteerd en gestimuleerd.
Risico
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing zijn de risico’s en beheersmaatregelen toegelicht.
Rijksvastgoed in Lelystad is optimaal ingezet
Doel (2015-2019)
Het leeggekomen Rijksvastgoed in Lelystad is gevuld met nieuwe activiteiten die passen binnen gezamenlijk (Rijk, provincie, gemeente) geformuleerde voorkeursscenario’s.
Doelrealisatie
In 2017 zijn gezamenlijke voorkeursscenario’s voor drie deelgebieden binnen Lelystad vastgelegd, maar dit heeft nog niet geresulteerd in gevulde rijkspanden. Met name in het Lelycentre zijn vrijwel alle vastgoed-eigenaren in actie gekomen, met uitzondering van de eigenaar van het Smedinghuis. Daarom wordt de komende tijd besproken hoe het Rijk en de gemeente Lelystad samen de voorkeursscenario’s tot realisatie kunnen brengen.
Activiteiten 2018
Naast de concrete gesprekken over rijksvastgoed in Lelystad hebben we voor geheel Flevoland regelmatig met het Rijksvastgoedbedrijf overlegd over de gehele verzameling aan dossiers waar Rijksvastgoedbedrijf en provincie elkaar ontmoeten.
Middelen
7.2 Midden Flevoland | Rekening 2017 | Begroting 2018 ontwerp | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 231 | 892 | 602 | 8.065 | -7.464 |
Baten | 0 | -357 | -150 | -272 | 122 |
Saldo | 231 | 535 | 452 | 7.794 | -7.342 |
Waardoor wijkt het af (- = nadeel) | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Luchthavenfonds | 112 | 112 | 0 |
2. Flevokust Haven | -7.608 | -7.411 | -197 |
Overige kleine verschillen | 32 | 36 | -4 |
Totaal lasten | -7.464 | -7.263 | -201 |
Baten | |||
1. Luchthavenfonds | 104 | 104 | 0 |
Overige kleine verschillen | 18 | 18 | 0 |
Totaal baten | 122 | 122 | 0 |
x € 1.000 |
Toelichting
1. Luchthavenfonds
Het financiële verloop van het luchthavenfonds is afhankelijk van declaraties door de subsidieontvangers. Vanuit het luchthavenfonds is in 2018 voor € 188.000 aan subsidies en bijdragen verstrekt, € 112.000 minder dan begroot. Daarnaast is van de verstrekkingen € 104.000 in rekening gebracht (baten) bij de overige twee fondshouders, gemeente Lelystad en Amsterdam Lelystad Airport. De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de reserve Zuiderzeelijngelden.
2. Flevokust Haven
In 2018 is Flevokust Haven in gebruik genomen. Zoals reeds werd voorzien ten tijde van het investeringsbesluit dient op moment van ingebruikname, conform de verslaggevingsvoorschriften, door middel van een taxatie getoetst te worden of er sprake is van een zogeheten lagere marktwaarde ('impairment-toets'). Omdat de getaxeerde directe opbrengstwaarde, gebaseerd op marktconforme bedrijfseconomische rendementseisen, eind 2018 lager is dan de vervaardigingsprijs (de totale investering) is een voorziening duurzame waardevermindering getroffen. Hierdoor zijn de lasten € 7,6 mln. hoger dan begroot. Deze hogere lasten worden voor € 7,4 mln. gedekt uit de daartoe ingestelde reserve 'Flevokust Haven', welke hiervoor volledig ingezet is. Het restant van € 0,2 mln. komt daarmee ten laste van het rekeningsaldo. De getroffen voorziening heeft overigens geen negatief effect op de feitelijke exploitatie van de haven.