Portefeuillehouder
M.A. Rijsberman
Er is een versterkte profilering van de vrijetijdseconomie
Doel (2015-2019)
Er is een versterkte profilering van de vrijetijdseconomie van Flevoland, waarin het karakteristieke van Flevoland herkend wordt en gezamenlijk uitgedragen wordt met Flevolandse ondernemingen en evenementen.
Doelrealisatie
De onderstaande activiteiten hebben bijgedragen aan een versterkte profilering van de vrijetijdseconomie.
Activiteiten 2018
- We hebben een stimuleringsregeling opengesteld ter facilitering en stimulering van de (door)ontwikkeling van aantrekkelijke vrijetijdsproducten. Deze dragen bij aan groei in bezoekersaantallen en bestedingen en aan het uitdragen van het unieke en onderscheidende karakter van Flevoland als toeristisch-recreatieve bestemming. In 2018 hebben we voor vier initiatieven een subsidiebijdrage geleverd (UP 3.6.3).
- We hebben Toerisme Flevoland opdracht gegeven het vrijetijdsaanbod (onder andere ruimte, natuur, landschapskunst, cultuur, sport en archeologie) van Flevoland te promoten. Hierbij zijn de diverse beelddragers van het unieke en onderscheidende karakter van Flevoland onder de aandacht gebracht bij de diverse kansrijke (inter-)nationale doelgroepen (UP 3.6.1, 3.6.2 en 3.6.4).
- We hebben Toerisme Flevoland opdracht gegeven om hun promotie- en merkstrategie af te stemmen op het identiteitskompas Flevoland. Dit kompas is vastgesteld naar aanleiding van het gebiedsbrandingsspoor vanuit de opgave 'het Verhaal van Flevoland' uit de Omgevingsvisie.
- We hebben samen met de OMFL gewerkt aan het transitieproces van de OMFL naar een Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM), waarvoor de ontvlechting en verzelfstandiging van Toerisme Flevoland (Visit Flevoland B.V.) gerealiseerd is.
- We hebben samengewerkt met Toerisme Flevoland in het digitaal ophalen van bijzondere verhalen (www.flevoverhaal.nl) van Flevolandse inwoners, als onderdeel van de gebiedssessies die georganiseerd zijn voor de invulling van de opgave het Verhaal van Flevoland.
- We hebben ons ingezet in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) voor de uitvoering van de Strategische Agenda MRA Toerisme (UP 3.6.4).
- We hebben de resultaatindicatoren van de vrijetijdssector gemonitord door deel te nemen aan diverse onderzoeken. Dit om zo goed inzicht te verkrijgen in de ontwikkelingen van de vrijetijdssector van Flevoland.
- We hebben alle Flevolandse gemeenten subsidie verstrekt voor de realisatie van dertien Toeristische Overstappunten in de provincie.
- We hebben samen met provincie Noord-Holland en gemeenten Amsterdam, Lelystad en Almere een haalbaarheidsstudie gedaan naar mogelijke recreatieve vaarverbindingen in het IJsselmeergebied.
- We hebben met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en alle overige provincies een nieuwe toekomstvisie ontwikkeld voor de toeristische sector: Bestemming Nederland: 'Perspectief 2030 Bestemming Nederland'.
- We hebben samengewerkt met Stichting Fietsplatform, Stichting Wandelnet en overige betrokken provincies in een reconstructie en actualisatie van de bestaande langeafstandswandel- en fietsroutes in Nederland (UP 4.2.2).
- We hebben samen met provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat initiatief genomen om actiever te communiceren met de watersporter/recreant over de bevaarbaarheid van het Zuidelijke IJsselmeergebied door de app Waterplantenmelder te ontwikkelen.
- We hebben bijgedragen aan de bereikbaarheid en bevaarbaarheid van het Zuidelijke IJsselmeergebied door het ondertekenen van het regionale voorstel voor de aanpak van de waterplantenoverlast en door een financiële bijdrage te leveren voor het maaien van waterplanten in het IJmeer, Gooimeer, Wolderwijd en Veluwemeer (ZN 3.2).
Middelen
3.2 Recreatie en toerisme inclusief gebiedspromotie | Rekening 2017 | Begroting 2018 ontwerp | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 886 | 958 | 1.311 | 950 | 360 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 886 | 958 | 1.311 | 950 | 360 |
Waardoor wijkt het af (- = nadeel) | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Gebiedsbranding | 338 | 338 | |
2. Afwikkelingsverschillen (sportservice Flevoland) | -147 | -147 | |
Overige kleine verschillen | 169 | 30 | 139 |
Totaal lasten | 360 | -117 | 477 |
x € 1.000 |
Toelichting
1. Gebiedsbranding
Eén van de sporen binnen de kernopgave ‘Het Verhaal van Flevoland’ van de omgevingsvisie is het uitdragen van ‘Het Verhaal van Flevoland’, de zogenoemde gebiedsbranding. Als vervolgstap op het reeds ontwikkelde identiteitskompas (gereed maart 2018) is in 2018 in samenwerking met gebiedspartners en stakeholders in Flevoland een 'endorsementstrategie' en implementatieplan ontwikkeld. De besluitvorming hierover heeft plaatsgevonden in oktober 2018. Hierdoor is er vertraging ontstaan in de opstart van de uitvoering van het implementatieplan, inclusief de inzet van de beschikbare middelen voor 2018.
2. Afwikkelingsverschillen (sportservice Flevoland)
De financiële afwikkeling van de oprichting van de Sportservice Flevoland B.V. met de daaruit voortvloeiende terugontvangst van € 147.000 zal in 2019 plaatsvinden.