Portefeuillehouder
H.J. Hofstra (Natuur en landschap)
M.A. Rijsberman (Nationaal Park Nieuw Land)
Natuurwaarden zijn behouden en de beleefbaarheid van natuurgebieden is toegenomen
Doel (2015-2019)
De natuurwaarden zijn behouden en zo mogelijk versterkt, de beleefbaarheid van natuurgebieden is toegenomen en de economische activiteiten in natuurgebieden ondersteunen een succesvol beheer zonder de natuurwaarden te bedreigen. En de activiteiten van het programma dienen te voldoen aan de vereisten van de nieuwe Wet Natuurbescherming.
Doelrealisatie
De doelrealisatie van het natuurbeleid vindt plaats in het veld en wordt uitgevoerd door een breed scala aan gebiedspartners.
Activiteiten 2018
- We hebben een nieuw beleidskader voor de Oostvaardersplassen vastgesteld en in uitvoering gebracht (UP 2.4.3).
- We hebben een bestuurlijke verkenning verricht van de wijze waarop het faunabeheer het beste georganiseerd kan worden.
- In het kader van het toegankelijk en beleefbaar maken van natuur (uitvoering nota Flevoland verrassend groen) hebben we afspraken gemaakt met gebiedspartners. Voorbeelden hiervan zijn afspraken om overlast door waterplanten binnen de buitendijkse Natura2000-gebieden te voorkomen (zie ook programmaonderdeel 3.2), en de uitwerking van een gezamenlijke visie op de mogelijkheden voor kitesurfen in het IJsselmeergebied (UP 2.4.1, 2.4.2 en 2.4.5).
- We hebben het Natuurbeheerplan, dat de subsidiekaders biedt voor het beheer binnen het Natuurnetwerk Nederland (NNN) en voor agrarisch natuurbeheer, geactualiseerd. Voor agrarisch natuurbeheer zijn de mogelijkheden uitgebreid. Zo is er een ambitie voor droge dooradering toegevoegd die kan bijdragen aan een natuurlijker overgang tussen bos en akkerland. De subsidiebeschikking van het Flevolands Agrarisch Collectief is uitgebreid. Daarmee is de uitvoering van het agrarisch natuurbeheer ter opzichte van de start in 2016 ongeveer vijf keer zo groot geworden. Het beheer van de natuur in Flevoland is met financiële ondersteuning van de provincie gecontinueerd. De beleefbaarheid van de natuur is gestimuleerd met een toeslag op de beheersubsidie voor recreatieve basisvoorzieningen en voor toezicht.
- We hebben de landelijke bijenstrategie ondertekend en hebben daarbij de Bijenberm Gooiseweg aangemeld als initiatief. Met de betrokken Flevolandse partijen hebben we een overleg gepland om initiatieven, wensen en knelpunten in beeld te brengen voor het ontwikkelen van een bijenlandschap.
- We hebben een coördinerende rol in de samenwerking tussen partijen die betrokken zijn bij de essentaksterfte opgestart. Bij het zoeken naar een oplossingsrichting wordt gekeken naar de kansen voor een duurzaam bosbeheer op de lange termijn en naar initiatieven die in het kader van de landschapsvisie worden georganiseerd.
- We hebben een groot aantal aanvragen om een ontheffing in het kader van soortenbescherming afgehandeld. Getalsmatig was de groei in 2018 extreem hoog, dat komt mede doordat de bewoners in een aantal wijken in Lelystad persoonlijk een ontheffing hebben gekregen voor de vervanging van de asbestdaken waar huismussen en/of vleermuizen onder zaten.
- We hebben een vergunning op grond van de Wet natuurbescherming verleend voor de staand want visserij (staande netten visserij) in het IJsselmeer en Markermeer. Waar er in het verleden door Fryslân en Flevoland losse vergunningen werden verleend voor de beide Natura 2000-gebieden, wordt er nu nog maar één vergunning verleend door het bevoegd gezag waar het grootste effect optreedt. Dit is een lastenvermindering voor de aanvrager en zorgt voor uniforme besluiten, hetgeen handhaving vergemakkelijkt.
- We hebben de systematiek voor de beschrijving van de wezenlijke kenmerken en waarden van de natuurgebieden herzien. We werken toe naar een compacte beschrijving die ook digitaal goed ontsloten kan worden, wat het voor initiatiefnemers van nieuwe ontwikkelingen makkelijker maakt om te weten waar ze rekening mee moeten houden.
- We zijn gestart met het evalueren van de spelregels NNN.
- We hebben samen met Het Flevo-landschap een plan van aanpak opgesteld voor de actualisatie van het beheerplan Lepelaarplassen. De verdere uitvoering van de actualisatie zal in 2019 plaatsvinden.
Opstellen en indienen van de aanvraag voor status Nationaal Park
Doel (2015-2019)
De aanvraag voor status Nationaal Park is samen met de gebiedspartners opgesteld en ingediend bij het Rijk, uitgaande van een balans tussen beschermen en beleefbaarheid.
Doelrealisatie
Dit doel is bereikt met het verkrijgen van de status op 1 oktober 2018.
Activiteiten 2018
- Het predicaat Nationaal Park Nieuw Land is toegekend en we zijn bezig met de verdere uitwerking van het masterplan (UP 2.5.1 en 2.5.2).
- We hebben geïnvesteerd in (voorzieningen voor) de ontwikkeling van het Nationaal Park (UP 2.5.3). We hebben (financieel) bijgedragen aan de toekomstige ontwikkeling van de Almeerse Poort (via Fonds Verstedelijking Almere), aan de ontwikkeling van de Marker Wadden en het Trintelzand, en aan marketingactiviteiten. Daarnaast hebben we financiële bijdragen toegezegd aan de uitvoering van Poort Lelystad en het surfstrand bij Lelystad.
Karakterbepalende landschapselementen zijn gehandhaafd
Doel (2015-2019)
Karakterbepalende landschapselementen zijn gehandhaafd.
Doelrealisatie
De onderstaande activiteiten hebben bijgedragen aan de handhaving van karakterbepalende landschapselementen.
Activiteiten 2018
- We hebben het onderdeel landschap verder uitgewerkt in het kader van de Kernopgave ‘het Verhaal van Flevoland’ van de Omgevingsvisie (UP 2.6.1). Hierbij zijn de urgentie, de aanleiding en de focuspunten opgehaald vanuit het veld en experts. Er is een plan van aanpak opgesteld voor de landschapsvisie.
- We hebben het landschapsbeleid uitgevoerd, zodat landschapsbepalende elementen behouden blijven (UP 2.6.2).
Middelen
2.2 Natuur en landschap | Rekening 2017 | Begroting 2018 ontwerp | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.795 | 8.603 | 13.729 | 12.201 | 1.528 |
Baten | 25 | 0 | -50 | -50 | 0 |
Saldo | 8.820 | 8.603 | 13.679 | 12.151 | 1.528 |
Waardoor wijkt het af (- = nadeel) | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Natura 2000 | 965 | 965 | 0 |
2. Nationaal Park Nieuw Land | 134 | 0 | 134 |
3. Beleidsontwikkeling natuur | 149 | 0 | 149 |
4. Afwikkelingsverschillen natuurbeheer | 190 | 190 | 0 |
Overige kleine verschillen | 90 | 90 | 0 |
Totaal lasten | 1.528 | 1.245 | 283 |
x € 1.000 |
Toelichting
1. Natura 2000
Provincie Flevoland is verantwoordelijk voor de uitvoering van het beheerplan Natura 2000 Oostvaardersplassen. In 2018 is volop gewerkt aan de voorbereiding van de uitvoering. Het gaat dan om de moeras-reset en maatregelen in het grazige deel. De daadwerkelijke uitvoering is vertraagd, met name vanwege de mer-procedures, die gekoppeld zijn aan de ontgrondings-hoeveelheden. Met de verlaging van het waterpeil die nodig is voor de moeras-reset is vanwege de droge zomer dit jaar wel gestart, de vervolgwerkzaamheden starten in 2019 na het broedseizoen. Voor de Lepelaarplassen is de huidige N2000 beheerplanperiode bijna afgelopen. De bedoeling was om in 2018 te starten met de evaluatie en herijking van dit beheerplan. In samenspraak met het Flevo-landschap is er voor gekozen dit door te schuiven naar 2019. De in 2018 niet bestede middelen blijven beschikbaar in de reserve Beheer en ontwikkeling natuur.
2. Nationaal Park Nieuw Land
In 2018 zijn activiteiten voorbereid en verplichtingen aangegaan waarvan de afronding en betaling in 2019 zal plaatsvinden. Dit betreft onder meer het maken van een boek over de Ontwikkelingsvisie Nationaal Park Nieuw Land, het maken van een samenvattende korte film, het uitbrengen van een publieksfolder en het aanpassen van de website. Omdat de intensiteit van de publiekscommunicatie voor Nieuw Land is beïnvloed door de media-aandacht van de Oostvaardersplassen, zijn de uitgaven achtergebleven en zal in 2019 extra inzet plaatsvinden om de achterstand in te halen.
3. Beleidsontwikkeling natuur
In 2017 is extra budget beschikbaar gesteld voor het probleem van de essentaksterfte. Dit budget was bedoeld voor een analyse van de situatie, een plan van aanpak en de uitvoering van één of meer pilots. De eerste twee onderdelen zijn in 2017 afgerond. Uit de analyse en het concept plan van aanpak blijkt dat er voor Flevoland sprake is van een zeer grote opgave. In het concept plan van aanpak is een 10-puntenplan met mogelijke maatregelen opgenomen. De voor 2018 voorziene activiteiten zijn door capaciteitsgebrek doorgeschoven naar 2019.
In de tweede helft van 2018 heeft de heer Van Hemmen als ‘bestuurlijk verkenner’ een advies uitgebracht over een verdere professionalisering van de faunabeheereenheid. In de begroting was reeds budget beschikbaar voor een verdere doorwerking van dit advies. De termijn om een aantal aanpassingen door te voeren bleek te optimistisch ingeschat. Dit zal in 2019 verder worden opgepakt.
Met betrekking tot de Oostvaardersplassen willen we opmerken dat het juridisch traject in 2018 tot uitgaven van € 0,2 mln. heeft geleid.
4. Afwikkelingsverschillen
Dit bedrag heeft betrekking op de afwikkeling van ingeschatte posten over 2017, waarvan de afrekening in 2018 heeft plaatsgevonden. Omdat deze afrekeningen lager uitvielen dan verwacht, is er een voordelig afwikkelingsverschil ontstaan. Het betreft onder meer subsidies voor agrarisch natuurbeheer, kosten beheer buiten het Natuurnetwerk en natuurtaken die door BIJ12 worden uitgevoerd.